Thursday 9 May 2013

Dari Dapur Kecil ku - Masak Lemak Cili Padi

             Ni memang favourite saya..Masak Lomak Cili padi.kalau lagi podas lagi sodap..Saya ni mmg kuat makan pedas,tapi dalam setiap masakan,saya kena seimbangkan supaya boleh dimakan oleh suami dan anak-anak juga..

Masak lemak cili padi ni berasal dari Negeri Sembilan (kalau tak silap saya lah) kawan saya yg ibu mertuanya org "nogori" kata, resepi pure betul2 dari negeri sembilan, tak gunakan bawang merah...just tumbuk @ blend cili padi dengan kunyit hidup saja..tapi kebanyakan org gunakan bawang merah (dlm apa jua resepi masakan melayu) dua2 cara saya dah cuba..rasanya bagi saya dua2 pun lebih kurang sama je..mak mertua saya pula kata,kalau guna bawang merah,boleh membantu memekatkan kuah..so apa pendapat you alls?


Tak kira lah bagai mana cara atau style masing2 didapur,yang penting dapat memenuhi selera sekeluarga..Kalau saya pilih mana yang lagi mudah je..hihihi

Ada yg gunakan santan cair dan santan pekat yg di asingkan..masuk step by step..masing2 ada cara dan style yg tersendiri..kalau cara saya mmg senang je... :)


Bahan2 nya :

Ketam,ayam,sotong,(ikut suka)
Bawang Merah (kalau x nak guna pun xpe)
Cili Padi secukupnya
serai
Kunyit Hidup
Daun Kunyit
Santan dari sebiji kelapa
Garam,Serbuk perasa Ajinamoto

Caranya :

-Bawang,cili padi,kunyit hidup di tumbuk @ blend
-serai di titik..
-masukkan bhn kisar dan serai kedalam periuk berisi santan
-masak atas api sederhana..(kacau selalu supaya x berketul @ pecah minyak)
 bila suda agak mendidih,masukkan ketam @ ayam,ikan ( mengikut pilihan)
-masak sehingga mendidih..perasakan dgn garam,dan serbuk perasa sikit..
-masukkan daun kunyit sehelai (untuk menambahkan keharuman masakan)
 Siap.Senang kan?

Masak lemak Cili Padi sesuai dimakan dengan nasi putih panas..oleh kerana biasanya masakan ini agak pedas,maka menu yg lain kena la di seimbangkan...kalau semuanya pedas2 hadoii berasap la pulak hehe ;)

Syukur Alhamdulillah.Rezeki untuk hari ini..Jom Makan!
 


No comments:

Post a Comment